Wersja obowiązująca z dnia

w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby prawne inne niż Gmina Lidzbark Warmiński lub przez osoby fizyczne oraz w sprawie trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania oraz terminu i sposobu rozliczenia wykorzystania dotacji.

Informacje dodatkowe:

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2017r. poz. 1875 ze zm.) oraz art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych. (Dz. U. z 2017 poz. 2203 ze zm.) Rada Gminy Lidzbark Warmiński ustala co następuje:

§ 1.

Uchwała określa tryb udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby fizyczne lub prawne inne niż Gmina Lidzbark Warmiński oraz zakres i tryb kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania.

§ 2.

1. Dotacji udziela się na wniosek osób prowadzących podmioty, o których mowa w § 1, zawierający planowaną liczbę uczniów lub wychowanków oraz numer rachunku bankowego. Wniosek składa się do Wójta Gminy Lidzbark Warmiński w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji. Wzór wniosku określa załącznik nr 1.

2. Osoba, o której mowa w ust. 1, zgłasza wszelkie zmiany danych zawartych we wniosku, w terminie 14 dni od dnia ich wystąpienia.

§ 3.

1. Podmiot uprawniony do otrzymania dotacji składa do dziesiątego dnia każdego miesiąca do organu dotującego informację.

2. Informacja, o której mowa w ust. 1 zawiera:

1) kwotę dotacji otrzymanej w miesiącu, za który sporządzono informację;

2) liczbę zapisanych uczniów według stanu na pierwszy roboczy dzień danego miesiąca, w tym liczbę uczniów niepełnosprawnych z określeniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności;

3) liczbę uczniów objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju;

4) wykaz uczniów;

5) przewidywaną liczbę uczniów w następnym miesiącu, w tym liczbę uczniów niepełnosprawnych.

3. Wzór informacji określa załącznik nr 2 do uchwały.

4. Uprawniony do dotacji zobowiązany jest do złożenia korekty informacji, o której mowa w ust. 1, zwiększającej lub zmniejszającej liczbę uczniów niezwłocznie po stwierdzeniu faktu błędnego podania liczby uczniów będącej podstawą do naliczenia dotacji.

5. Miesięczna kwota dotacji za poprzedni miesiąc obliczana jest na podstawie informacji, o której mowa w ust. 1, z uwzględnieniem korekt, o których mowa w ust. 4 i wypłacana na wskazany rachunek bankowy placówki.

§ 4.

Za okres przerwy wakacyjnej w przedszkolach niepublicznych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego przyznawana jest dotacja na liczbę uczniów podaną w informacji, o której mowa w § 3, za czerwiec poprzedzający zgłoszoną przerwę wakacyjną.

§5.

1. Osoby prowadzące podmioty, o których mowa w § 1 są zobowiązane przekazywać do organu dotującego pisemne rozliczenie przyznanej dotacji za okresy:

1) od stycznia do grudnia roku, w którym udzielono dotacji – w terminie do 25 stycznia następnego roku;

2) do dnia zaprzestania działalności – w terminie do dziesiątego dnia po zaprzestaniu działalności.

2. Wzór rozliczenia dotacji stanowi załącznik nr 3 do uchwały.

3. Organ dotujący ma prawo żądania wyjaśnień i dodatkowych informacji w zakresie złożonych rozliczeń oraz korekt tych rozliczeń.

4. Rozliczenia z wykorzystania dotacji, o których mowa w ust. 1, podlegają zatwierdzeniu przez organ dotujący w terminie 7 dni od dnia wpływu rozliczenia.

5. Roczne rozliczenie dotacji odbywa się na podstawie pisemnego rozliczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.

6. Rozliczenie dotacji za grudzień danego roku nastąpi w terminie do 31 stycznia kolejnego roku budżetowego.

7. Ustalona na podstawie rocznego rozliczenia dotacji, o którym mowa w ust. 5, kwota zobowiązania organu dotującego z tytułu wyrównania dotacji należnej za poprzedni rok budżetowy przekazywana jest na rachunek bankowy placówki w terminie do 31 stycznia następnego roku budżetowego.

§ 6.

1. Organowi dotującemu przysługuje prawo kontroli prawidłowości pobrania oraz wykorzystywania dotacji przez podmioty, o których mowa w § 1.

2. Kontrola obejmuje:

1) zgodność danych wykazywanych we wniosku o udzielenie dotacji oraz w miesięcznej informacji o liczbie uczniów i w rozliczeniach dotacji – na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania, względnie innych dokumentów pozwalających na zweryfikowanie liczby uczniów;

2) prawidłowe i zgodne z przeznaczeniem, o którym mowa w art. 35 ustawy o finansowaniu zadań

oświatowych, wykorzystanie dotacji – na podstawie dokumentacji finansowo-księgowej, potwierdzającej zakup towarów i usług częściowo lub całkowicie sfinansowanych ze środków otrzymanych w ramach dotacji.

3. Kontrolę, o której mowa w ust. 1 przeprowadzają osoby upoważnione przez Wójta Gminy Lidzbark Warmiński.

Imienne upoważnienie musi zawierać:

1) numer upoważnienia;

2) podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;

3) imiona i nazwiska kontrolujących;

4) nazwę i adres kontrolowanego;

5) miejsce przeprowadzenia czynności kontrolnych;

6) zakres kontroli;

7) datę rozpoczęcia i przewidywany termin zakończenia kontroli.

4. O zamiarze przeprowadzenia kontroli upoważniony pracownik zawiadamia organ prowadzący i dyrektora kontrolowanego podmiotu nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem kontroli.

5. Na czas trwania kontroli organ prowadzący dotowaną placówkę obowiązany jest do udostępnienia wszelkiej dokumentacji dotyczącej przedmiotu kontroli w siedzibie tej placówki.

§ 7.

1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, którego jeden egzemplarz za pokwitowaniem przekazuje się osobie reprezentującej kontrolowany podmiot. 2. Protokół kontroli powinien zawierać:

1) nazwę kontrolowanego podmiotu i jego adres;

2) wskazanie osoby prowadzącej;

3) imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób przeprowadzających kontrolę;

4) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;

5) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą;

6) imiona i nazwiska osób reprezentujących kontrolowany podmiot;

7) opis dokonanych ustaleń faktycznych;

8) opis ewentualnych nieprawidłowości z uwzględnieniem ich przyczyn i skutków;

9) opis dokumentacji dotyczącej przeprowadzonych dowodów;

10) informację o sporządzonych załącznikach (dokumentach lub ich kopiach), stanowiących dowody do ustaleń pokontrolnych;

11) informację o powiadomieniu przedstawiciela kontrolowanego podmiotu o przysługującym mu prawie odmowy podpisania protokołu i złożenia w terminie 3 dni pisemnych wyjaśnień co do przyczyny tej odmowy;

12) dane o liczbie egzemplarzy protokołu oraz informację o doręczeniu jednego egzemplarza osobie reprezentującej kontrolowany podmiot;

13) podpisy osób kontrolujących oraz przedstawiciela kontrolowanego podmiotu.

3. Jeżeli osoba reprezentująca kontrolowany podmiot odmawia podpisania protokołu, kontrolerzy dokonują adnotacji o odmowie podpisania protokołu oraz dołączają pisemne wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.

4. Odmowa, o której mowa w ust. 3 nie wstrzymuje wydania wniosków pokontrolnych oraz dochodzenia zwrotu dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości w trybie określonym w odrębnych przepisach.

5. Kontrola zostaje zakończona w dniu doręczenia protokołu osobie reprezentującej dany podmiot.

6. Osoba reprezentująca dany podmiot może zgłosić Wójtowi Gminy Lidzbark Warmiński
w terminie 7 dniu od dnia doręczenia protokołu, pisemne wyjaśnienia dotyczące ustaleń zawartych w protokole.

§8.

1. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli uchybień, które nie mają bezpośredniego wpływu na prawo do dotacji lub jej wysokość, kieruje się wystąpienie pokontrolne zawierające zalecenia. Kontrolowany podmiot jest zobowiązany, w terminie określonym w wystąpieniu pokontrolnym, poinformować Wójta Gminy Lidzbark Warmiński o sposobie realizacji zaleceń pokontrolnych.

2. Do wystąpienia pokontrolnego, o którym mowa w ust. 1 organ prowadzący dotowany podmiot może wnieść zastrzeżenia. Zastrzeżenia wnosi się do Wójta Gminy Lidzbark Warmiński w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego.

3. Podstawą zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, może być zakwestionowanie zgodności ustaleń kontroli ze stanem faktycznym lub zakwestionowanie interpretacji prawa zawartej w wystąpieniu pokontrolnym.

4. O wyniku rozpatrzenia zastrzeżeń Wójt Gminy Lidzbark Warmiński powiadamia pisemnie organ prowadzący kontrolowany podmiot w terminie 14 dni od otrzymania zastrzeżeń.

§ 9.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Lidzbark Warmiński.

§ 10.

Traci moc uchwała Nr XX/168/2017 Rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 23 lutego 2017 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek oświatowych niepublicznych oraz publicznych prowadzonych przez inne niż jednostka samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania udzielonej dotacji, zmieniona uchwałą Nr XXVIII/225/2017 Rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 23 listopada 2017 r. zmieniająca uchwałę w sprawie udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek oświatowych niepublicznych oraz publicznych prowadzonych przez inne niż jednostka samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania
i wykorzystania udzielonej dotacji. Do rozliczania dotacji za rok 2017 stosuje się przepisy uchwały, o której mowa w ust.1.

§ l1.

Uchwała wchodzi wżycie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko - Mazurskiego.

Załączniki

Załączniki